Hei kaikki johtamisesta kiinnostuneet lukijat!

Olen Mikkelin ammattikorkeakoulussa opiskeleva restonomiopiskelija ja opiskeluni ovat meilkeimpä maalissa. Opiskeluni kautta olen voinut päivittää esimiestietojani ja taitojani hienosti ja etenkin sosiaalisen median osaamistani olen harjoitellut innolla. Digitaalisuus on vain niin tätä päivää. Blogini käsitteleekin tämän päivän johtamista digitaalisuuden näkökulmasta. 

Blogin perustaminen

Elämäni ensimmäiseen blogiin valitsin alustaksi vuodatuksen. Se vaikutti minusta selkeältä ja ensikertailaiselle jotenkin vain sopivalta. Toivottavasti valitsin oikein jotta kirjoitukseni saavuttaa teidät lukijat.

Blogin erot muihin some-kanaviin

Blogiteksti on määrällisesti pidempää kuin esimierkiski facebookissa julkaistavat tekstit. Facebookissa julkaistaan useinkin nopeita, muutaman lauseen kirjoituksia, kun taas blogin kirjoittajalle jää aikaa syvällisempään pohdintaan laajemman tekstin koostamiselle ja julkaisemiselle sopivana ajankohtana. Blogeja seurataan mielestäni säännöllisesti (siis kiinnostavia), ja niihin on helppo palata. Valittavana on myös kuva ja videoblogi jolloin asiakaskunta kasvaa ja laajenee kiinnostuksen myötä. Blogeja seuraavat kaiken ikäiset mutta luulisin että facebook ja etenkin youtube on kohdennettu enemmänkin nuorille ja nuorille aikuisille.

Blogin käyttö johtamisviestinnässä

Mielestäni blogin suosio kasvaa kovaa vauhtia yhtenä johtamisen viestintävälineenä. pelkällä sähköpostilla ei enää välttämättä pärjää. Se on usein "täynnä" turhaakin tietoa, ( tai ei aina niin tärkeää). Sähköposteja poistetaan pelkän otsikon perusteella kun taas uskon että blogit luetaan tarkempaan ja toimivat näin hyvänä viestintävälineenä. Sopivat kokousten ja kehityskeskusteluiden pohjustukseen mutta esimerkiksi kehityskeskustelut on hyvä pitää kasvokkain jolloin inhimillisyys ja jokaisen henkilökohtaiset ominaisuudet pääsevät paremmin esille. En näkisi blogia esim. henkilöstölehden sisällön jakana, miksi pitäisi kirjoittaa asiaa kahteen kertaan? Blogi sopii hyvin vaikkapa tulevien kamppanjoiden pohjustuksiin ja tiettyjen teemojen vaikkapa kausisuunnitteluun. Innostamaan, kannustamaan, tiedottamaan ja sitä kautta sitouttamaan.

Blogin hyödyntäminen omassa esimiestyössäni 

Ennenkaikkea käyttäisin itse blogin mahdollisuuksia, kirjoituksia, kuvia ja videoita henkilöstön kannustamiseen, innovatiivisuuden aikaan saamiseksi sekä ohjaukseen, ( esimerkiksi tekniikkaosaamiseen). Esimiestyöhön kuuluu isona osana asiakkuuksien ylläpito ja kehittäminen. Voisin kirjoittaa tai kuvata kuulumisistamme ja tulevista toimistamme niin että asiakas kiinnostuu meistä. Eikös se niin ole että pelkkä mainostaminen ei enää riitä vaan asiakkaan on kiinnostuttava muustakin kuin tuotteesta...eli meistä; mitä meille kuuluu ja minkälaisia olemme.

Kiitos lukijoille!